به گزارش شهرآرانیوز، در روزهایی که گرمای تابستان مشهد به اوج خود رسیده و استفاده از وسایل سرمایشی به بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی شهروندان بدل شده است، تماسها و پیامکهای متعددی به تحریریه صفحه صدای مردم روزنامه شهرآرا میرسد. محتوای اصلی این پیامها ناظر بر موضوع قبوض برق، نحوه محاسبه آن ها، الگوی مصرف، افزایش ناگهانی قیمتها و نیز نبود شفافیت در اطلاع رسانی از سوی شرکت توزیع برق است. نکته حائز اهمیت در این تماسها و پیامک ها، اعتماد شهروندان به رسانههای مردمی و پیگیریهای رسانهای است، به گونهای که یکی از مخاطبان در تماس با تحریریه اظهار کرد: از آنجا که دیدیم صدای مردم شهرآرا همیشه مسائل را مردمی و بی واسطه پیگیری میکند، ترجیح دادیم این بار هم از طریق شما موضوع قبوض برق را دنبال کنیم.
در روزهـــای اخـــیـــر، تمــــــاس هـــا و پیامک هـــای متعددی به تحریریه صفحه صدای مردم واصل شده است که محتوای عمده آن ها، انتقاد از نحوه محاسبه قبوض برق و درخواست برای شفاف سازی درخصوص میزان مصرف و محاسبه پلکانی بوده است.
یکی از شهروندان در تماس تلفنی با تحریریه میگوید: میزان مصرف خانوار ما نسبت به ماههای گذشته تفاوتی نداشته، اما مبلغ قبض برق به صورت چشمگیری افزایش یافته است. انتظار داریم شرکت توزیع برق، دلیل این افزایش ناگهانی را به صورت شفاف توضیح دهد. شهروند دیگری در قالب پیامکی بیان میکند: نحوه محاسبه قبوض برق برای مشترکان روشن نیست و اطلاع رسانی دقیقی در این زمینه صورت نگرفته است. مشخص نیست مبالغ اعلام شده در قبض، بر چه اساسی محاسبه شدهاند. در تماس دیگری، یکی از مخاطبان دغدغه خود را این طور مطرح میکند: آیا با اندکی افزایش مصرف از الگوی تعیین شده، مبلغ قبض به صورت جهشی افزایش پیدا میکند؟ انتظار میرود چنین مواردی به اطلاع عموم برسد.
کم و کیف محاسبه الگوی مصرف نیز دیگر دغدغه شهروندان است. شهروندی در پیام خود این طور میگوید: الگوی مصرفی که شرکت برق در نظر گرفته چطور ترسیم شده است؟ آیا الگو برای خانواده سطح بالا با امکانات بسیار باید با الگو یک خانواده متوسط یکی باشد؟ دیگر آنکه آیا در محاسبه قبوض برق، تفاوتی میان مناطق برخوردار و کم برخوردار شهر وجود دارد؟ خانوادههایی در مناطق کم برخوردار زندگی میکنند که توان پرداخت قبوض با مبالغ بالا را ندارند.
شهروندی نیز پیشنهادی دارد: پیشنهاد میشود شرکت توزیع برق مشهد، یک مسیر ارتباطی مشخص و رسمی برای پاسخ گویی به سؤالات و پیگیریهای مردمی در نظر بگیرد تا شهروندان بتوانند ابهامات خود را مستقیماً مطرح کنند.
در پی این دغدغه ها، خبرنگار شهرآرا با مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق مشهد تماس گرفت و پرسشهای مردمی را با وی در میان گذاشت. علیرضا کاشی در ابتدای گفتوگو به افزایش مصرف برق در ایام گرم سال و ظرفیت درنظرگرفته شده برای این حوزه اشاره دارد: بیشترین مصرف برق در تابستان، اتفاق میافتد. متوسط مصرف برای هر مشترک در هر ماه ۳۰۰ کیلووات تعیین شده و هر میزان مصرف بیش از این رقم باشد، مشمول محاسبه به صورت پلکانی خواهد شد. اگر کسی از این مرز عبور کند، طبیعی ا ست که مبلغ قبض او قابل توجه خواهد شد. او درباره نحوه محاسبه قبضها نیز نکاتی دارد: محاسبات به صورت کاملا سیستمی و دقیق انجام میشود و هیچ گونه دخالت انسانی در آن وجود ندارد. دلیل افزایش اخیر قبضهای برق نیز عمدتا به دلیل مصرف بالاتر برخی مشترکان است که با توجه به استفاده کامل از سیستمهای سرمایشی در روزهای گرم، طبیعی ا ست. مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق مشهد همچنین به رعایت توصیههای مصرف بهینه اشاره میکند و میگوید: استفاده از کولر گازی با درجه تنظیم ۲۵ یا تنظیم کولر آبی روی دور کند، از جمله راهکارهایی است که در کاهش مصرف و نیز قبض برق مؤثر است، اما متأسفانه برخی آن را رعایت نمیکنند. کاشی در پاسخ به سؤالی درباره تفاوت نرخ قبض برق در محلات کم برخوردار و برخوردار، میگوید: هیچ تفاوتی در محاسبه بین محلات وجود ندارد. ما در برخی مناطق کم برخوردار مشترکانی داریم که بیش از دوونیم برابر الگو، مصرف دارند، درحالی که در مناطق برخوردار برخی در چارچوب الگو مصرف میکنند. ملاک فقط مصرف است، نه محل سکونت.
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق مشهد آماری از وضعیت مشترکان خانگی ارائه میدهد: در مشهد نزدیک به یک میلیون و ۴۹۰هزار مشترک خانگی داریم که بیش از ۹۲درصد آنها یا در مرز الگو، مصرف میکنند یا کمی بالاتر. تنها کمتر از ۸درصد جزو مشترکان پرمصرف ما هستند. در ادامه، کاشی به موضوع برخورد با مصرف غیرمجاز برق نیز اشاره میکند و میگوید: ما با قوه قضائیه هماهنگی لازم را انجام دادهایم. در صورت شناسایی مصرف غیرمجاز، به محل مراجعه و برچسب پلمب قضایی نصب میشود. این موضوع بیشتر در باغ ویلاها یا اماکن خاص دیده میشود. اگر مالک مراجعه نکند، پرونده به دستگاه قضایی ارجاع خواهد شد. کاشی درباره مشوقها نیز این طور توضیح میدهد: مشترکانی که کمتر از الگوی ۳۰۰ کیلووات در ماه مصرف کنند، از تخفیفات ویژهای برخوردار میشوند که در قبض آنها لحاظ خواهد شد. مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق مشهد از مردم میخواهد در این ایام گرم با رعایت راهکارهای سادهای، چون تنظیم درجه کولر گازی روی ۲۵، استفاده از کولر آبی در دور کند و خاموش کردن وسایل برقی غیرضروری، هم در تأمین برق همه مشترکان مشارکت داشته باشند و هم رقم قبض برق خود را کاهش دهند.
شهروندان انتظار دارند تا هنگام اعمال تعرفههای پلکانی، اطلاع رسانی دقیق، گسترده و بموقع صورت گیرد و ابزارهای متعددی برای مدیریت مصرف در اختیارشان قرار گیرد. همچنین اگر راههایی برای کاهش مبلغ قبض یا برخورداری از تخفیف وجود دارد، این اطلاعات به طور روشن و همه فهم اطلاع رسانی شود. بی شک شفافیت بیشتر با ایجاد یک کانال ارتباط مردمی دائمی و رسمی برای پاسخ گویی مستقیم به سؤالات و دغدغههای مردمی محقق میشود.